A pier op Schiphol: de meest duurzame pier van het vliegveld

Zoals je misschien wel weet, bestaat Schiphol uit verschillende pieren met bijbehorende gates waarvan vliegtuigen vertrekken. In totaal is Schiphol 6 pieren rijk en behoort het qua passagiersaantallen zelfs tot de top 3 van Europa. En dat voor zo’n klein land! Het houdt hier ook niet bij op, want om het groeiende aantal reizigers op te kunnen vangen, is er zelfs een 7e pier in aanbouw. Wij vertellen je meer over de nieuwe A pier op Schiphol en wat hier nu precies de bedoeling van is.

A pier Schiphol

Sinds eind 2018 wordt er op Schiphol gebouwd aan een nieuwe pier met bijbehorende terminal. Vooralsnog wordt deze nieuwe pier aangeduid als A pier en is hiermee een toevoeging op de al bestaande B,C,D,E,F en G pier.

Capaciteit

De reden van de bouw van de nieuwe pier is simpel. Door het groeiende aantal reizigers dat van en via Schiphol reist, is er extra ruimte nodig. Een veel ook. Met de komst van de A pier en een bijbehorende terminal, moet de luchthaven meer reizigers kunnen opvangen.

De pier krijgt in totaal 8 gates, waarvan er 5 zijn ingericht voor narrowbody vliegtuigen en 3 voor widebody vliegtuigen. In totaal beslaat de nieuwe pier 55.000m2, wat gelijk staat aan maar liefst 11 voetbalvelden.

Naam A pier

De naam van deze nieuwe pier is overigens wel nog een dingetje. Grote kans dat hij namelijk niet de naam A pier krijgt en daarmee aansluit op de bestaande B,C,D,E,F,G en H pieren op Schiphol. De reden hiervan? Simpelweg dat er verwarring kan onstaan tussen de uitspraak in het Engels en Nederlands.

Planning

De oorspronkelijke planning was dat de nieuwe pier eind 2020 opgeleverd zou worden. COVID-19 heeft echter flink wat roet in het eten gegooid waardoor er vertraging is opgeloten. Een nieuwe opleverdatum is vooralsnog bekend, maar dat de pier er komen gaat, staat vast.