klm-asia

Wat is KLM Asia en waarom is het opgericht?

Misschien is het je weleens opgevallen. Vliegtuigen van KLM waar het logo op de staart staat zonder het welbekende kroontje en met de toevoeging Asia. Wat is KLM Asia, hoe verschilt het ten opzichte van de reguliere maatschappij en waarom is het eigenlijk opgericht?

KLM Asia is een in 1995 opgerichte dochtermaatschappij van KLM met als doel vluchten naar Taipei te kunnen uitvoeren.

We horen je denken, waarom moet er een nieuwe maatschappij worden opgericht als KLM al bestond? En wat heeft dit precies met Taipei te maken?


Landingstoestemming

In 1995 besloot China om geen landingstoestemming te geven aan alle luchtvaartmaatschappijen die ook op Taiwan vlogen. In het geval van KLM, betekende dit dat de maatschappij niet op China mocht vliegen. Om dit probleem te omzeilen werd KLM Asia opgericht; een dochtermaatschappij geregistreerd in Taiwan en operationeel actief voor vluchten naar Taipei. Omdat het een dochteronderneming is wijkt de naam af – KLM Asia – en verschilt het logo. Zo voeren ze wel het KLM logo maar ontbreekt het kroontje.


Hoewel dit een beetje omslachtig klinkt is het middels deze constructie mogelijk voor KLM om naar zowel China als Taipei te kunnen vliegen. KLM is overigens niet de enige maatschappij die deze constructie hanteert. Ook British Airways (British Asia Airways), Air France (Air France Asia), Japan Airlines (Japan Asia Airways) en Swissair (Swissair Asia) werken met zo’n constructie.

Vloot

De vloot van KLM Asia bestaat uit verschillende widebody vliegtuigen. Omdat het aantal vliegtuigen groter is dan daadwerkelijk nodig is voor de route tussen Amsterdam en Taipei, worden de vliegtuigen ook op andere routes ingezet.