Zo steken de pieren op Schiphol in elkaar

Het lijkt misschien elke keer weer abracadabra welke gate je hebt wanneer je vanaf Schiphol vliegt. Maar wist je dat er een logica achter schuilt? Het hoeft hierdoor helemaal geen verrassing te zijn. Met wat achtergrond informatie kun je zelfs al voordat je vertrekt goed inschatten vanaf welke pier je zult vertrekken. Wij vertellen je meer over deze pieren op Schiphol, lees je mee?

B, C en D pieren Schiphol

De B en C pieren op Schiphol worden gebruikt voor vluchten naar Schengenlanden. De D pier is een gecombineerde pier. Dat wil zeggen dat de D pier is opgesplitst in 2 verdiepingen. Vanaf de 1e verdieping, gates D1 t/m D57, vertrekken er vluchten naar niet Schengenlanden. Op de 2e verdieping, gates D59 en hoger, vertrekken vluchten naar Schengenlanden. De B, C en D pieren op Schiphol worden voornamelijk gebruikt voor wat kortere vluchten met veelal eindbestemmingen binnen Europa.

E, F, G, H pieren

E, F, G en H worden gebruikt voor vluchten naar niet-Schengenlanden. Vluchten die hiervandaan vertrekken zijn vrijwel altijd long-haul. De vliegtuigen die hier vertrekken zijn dan ook een stuk groter en de pieren zelf zijn ook een stuk grootser opgezet.

H en M pieren

We schreven er in dit artikel al over; de H en M pieren op Schiphol zijn ietwat anders dan normaal, ze zijn namelijk speciaal ingericht voor lowcost luchtvaartmaatschappijen. De H en M gates zitten op dezelfde pier, maar onderscheiden zich

Gates H en M zijn “lagekostengates”, die samen dezelfde pier (H/M) vormen, die uit een niet-Schengendeel (H) en een Schengendeel (M) bestaat.

No Comments Yet

Comments are closed

over-reisguide
Reisguide.nl is dé Nederlandse online reisguide waar je je laat inspireren voor je volgende vakantie. Wekelijks lees je hier alles over de nét iets rustigere plekjes met vaak een vleugje luxe in zowel binnen- als buitenland.