hoelang-van-tevoren-op-schiphol

Welke gates op Schiphol zijn er allemaal?

Heb je je wel eens op Schiphol afgevraagd waarom precies jij nou naar de meest afgelegen gate moet lopen om je vliegtuig te halen? Of waarom je de ene keer bij hele andere winkels en restaurants loopt dan een andere keer? Dit heeft alles te maken met de gates op Schiphol en de planning die daarbij hoort. Want hoewel het misschien lijkt alsof het elke keer een wilde gok is waar je het vliegtuig in stapt, zit er wel degelijk een heel systeem achter. Wij vertellen je alles over de gates op Schiphol.

Het indelen van de gates op Schiphol is van twee factoren afhankelijk. Allereerst heeft het te maken met wetgeving. Zo is in Europa het Schengen verdrag van kracht wat betekent dat personen en goederen binnen bepaalde landen vrij mogen reizen. Bij de indeling van de gates op Schiphol wordt er dan ook rekening gehouden met vluchten naar Schengen en niet Schengen landen. De tweede factor waarvan de gate planning afhangt, is Schiphol zelf. Schiphol is namelijk de partij die verantwoordelijk is voor de gate planning. Ondanks dat luchtvaartmaatschappijen er zelf wel inspraak in kunnen hebben, is het de luchthaven zelf die bepaalt waar een vliegtuig geparkeerd wordt.

A gate Schiphol

Ik hoor je denken, de A pier bestaat toch helemaal niet? Ja en nee. Op dit bestaat deze pier inderdaad nog niet maar hij gaat er wel komen. Sinds 2018 wordt er druk gebouwd om de alsmaar toenemende groei van Schiphol op te kunnen vangen. De verwachtte oplevering voor de A pier op Schiphol is eind 2020.

Een leuk feitje is dat de naam van deze A pier nog ter discussie ligt. Er is namelijk een klein probleem. Omdat de letter A in het Engels wordt uitgesproken als een E, is men bang dat dit tot verwarring zal leiden. Over de naam wordt dus vooralsnog gediscussieerd maar dat de nieuwe pier er gaat komen staat vast.

B en C gates Schiphol

Op de B en C pier vertrekken vluchten naar enkel Schengen landen. Schengen landen zijn landen waar je als inwoner van de Europese Unie vrij tussen mag reizen. Omdat deze bestemmingen op een vrij korte afstand vliegen liggen, wordt deze pier gebruikt voor kleinere vliegtuigen zoals de Boeing 737 of de Airbus A319 of A320. Vanaf de B pier vertrekken luchtvaartmaatschappijen als Vueling en Lufthansa. De C pier wordt vooral gebruikt door Transavia en KLM.

D gates Schiphol

De D pier op Schiphol wordt gebruikt als mix pier. Vanaf deze pier vertrekken namelijk vluchten naar zowel Schengen als niet Schengen landen. Dit is mogelijk omdat deze pier uit twee lagen bestaat. Zo kan een vlucht arriveren uit een Schengen land en vervolgens vanaf dezelfde gaat naar een niet Schengen land weer vertrekken. De D gates worden door verschillende luchtvaartmaatschappijen gebruikt. Aan het begin van de D pier vertrekken bijvoorbeeld vluchten van Delta, terwijl de verder gelegen gates veelal door vakantiemaatschappijen als Transavia, TUI fly en Corendon worden gebruikt. Ook KLM opereert vanaf deze pier.

E, F en G gates Schiphol

Waar van de B en C pier enkel vluchten naar Schengen landen zullen vertrekken, is dit bij de E, F en G pier juist het tegenovergestelde. Hier vertrekken altijd vluchten naar niet-Schengen landen. Aan deze gates staan ook de zogeheten widebody vliegtuigen. Widebody vliegtuigen zijn hebben twee of meer gangpaden vervoeren ongeveer 200 tot 600 passagiers. Het zijn grote vliegtuigen die langere afstanden vliegen. Wanneer je buiten Europa vertrekt is de kans groot dat je van een van deze pieren vertrekt.

H en M gates Schiphol

De H/M pier op Schiphol is speciaal ingericht voor lowcost luchtvaartmaatschappijen. We schreven al eerder over deze pier, omdat deze afwijkt van alle andere pieren op de luchthaven. Tussen de H en M pier is ook weer onderscheid gemaakt. Zo is de H pier ingericht voor vluchten naar niet Schengen landen en de M pier voor vluchten naar Schengen landen.