Wat betekent PH op een vliegtuig?

Heb je wel eens goed naar de zijkant van een vliegtuig gekeken? Dan is het je misschien wel opgevallen dat er op elk vliegtuig, vlakbij de achterdeur, een combinatie van letters en cijfers terugkomt. Je kunt dit het beste met een nummerbord van een auto vergelijken maar dan voor vliegtuigen. Nederlandse vliegtuigen beginnen altijd met de letters PH maar nu is de vraag: waar komt de PH registratie eigenlijk vandaan?

Waar komt de PH registratie vandaan?

Een leuk feitje is dat er aanvankelijk niet met PH registraties, maar enkel H registraties is begonnen op Nederlandse vliegtuigen. De H refereerde naar Holland en vervolgens werden hier 4 letters achtergezet. Maar heel lang ging dit niet goed. Al gauw ontstond het probleem namelijk dat er meer landen met een H beginnen en dus werd er besloten een N aan toe te voegen en alle vliegtuigen te laten starten met H-N gevolgd door drie letters. De Fokker H-NABC en H-NABD van KLM zijn als eerste in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven.

Hoewel dit systeem prima werkte, veranderde dat in de jaren 20. Radio’s maken hun intrede in vliegtuigen en kregen allen een zogeheten eigen call sign. Omdat deze kon verschillen van de registratie op het vliegtuig zelf, werd er bepaald dat Nederlandse radiozendstations de ‘call signs’ PA tot en met PI zouden krijgen.

De directeur van het Nederlandse Bureau Luchtvaart stelde vervolgens PH voor, verwijzend naar de letter H van Holland. Vanaf 1929 wordt PH officieel geïntroduceerd als landteken voor Nederlandse burgervliegtuigen.

No Comments Yet

Comments are closed

over-reisguide
Reisguide.nl is dé Nederlandse online reisguide waar je je laat inspireren voor je volgende vakantie. Wekelijks lees je hier alles over de nét iets rustigere plekjes met vaak een vleugje luxe in zowel binnen- als buitenland.