Een online travel agent, afgekort OTA, is een bedrijf dat dient als tussenpersoon tussen jou als klant en een luchtvaartmaatschappij, hotel, autoverhuurbedrijf of ander reis gerelateerd product en/of dienst. De meest bekende OTA’s in Nederland zijn Booking.com en Expedia.
Hoe werkt een online travel agent?
Behalve de grote, bekende OTA’s, zijn er ook talloze kleinere partijen. De werking is eigenlijk vrij simpel. De partij dient als tussenpersoon en ontvangt een commissie over jouw boeking. Luchtvaartmaatschappijen en hotels die zich aansluiten bij een OTA dienen dan ook altijd een stukje commissie af te dragen en verdienen er minder aan, dan wanneer je een directe boeking bij ze maakt.
Voordelen van het boeken via een online travel agent
Het boeken via een online travel agent kan verschillende voordelen opleveren. Het meestvoorkomende argument om via een OTA te boeken is dat zij vaak gunstigere tarieven aanbieden dan dat je ergens direct boekt.
Vaak zitten OTA’s iets onder de prijs die luchtvaartmaatschappijen zelf aanbieden. Dit is door verschillende dingen mogelijk. Zo krijgen ze vaak al kortingen van luchtvaartmaatschappijen, wanneer ze veel stoelen afnemen. Ook bieden OTA’s zelf vaak minder of minder goede customer service (houd dit in je achterhoofd!) waardoor ze hiervoor minder kosten maken. Ten slotte zetten ze ticketprijzen soms ook wel eens dusdanig laag in met het idee dat je extra’s erbij boekt als hotel en/of een huurauto.
Nadelen van het boeken via een online travel agent
Natuurlijk kun je ook altijd rechtstreeks bij een hotel of luchtvaartmaatschappij boeken. Hoewel prijzen bij OTA’s soms lager kunnen uitvallen, kleven er namelijk ook nadelen aan via het boeken op deze manier.
Het grootste nadeel zit hem vooral in het feit wanneer je je oorspronkelijke boeking wilt wijzigen of zelfs moet annuleren. Sommige OTA’s vragen hier extreem hoge kosten voor. Ook is het stukje customer service vaak slechter geregeld en is het moeilijk om contact te krijgen met partijen wanneer je vragen hebt.